اجزاء صوت را بشناسیم



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩٢/٧/٢۸ | ٥:٠٢ ‎ب.ظ | نویسنده : محمود - میم | نظرات ()

آموزش فصیح خوانی قرآن در 14 جلسه:

جلسه اول: نحوه صحیح اداء حرکات کوتاه در زبان عربی

جلسه دوم: مخارج حروف

جلسه سوم: تلفظ حرف حاء

جلسه چهارم: تلفظ حرف عین

جلسه پنجم: تلفظ حرف ثاء

جلسه ششم: تلفظ حرف ذال

جلسه هفتم: تلفظ حرف ظاء

جلسه هشتم: تلفظ حرف طاء

جلسه نهم: تلفظ حرف صاد

جلسه دهم: تلفظ حرف ضاد

جلسه یازدهم: تلفظ حرف غین

جلسه دوازدهم: تلفظ حرف واو

جلسه سیزدهم: استعلاء و استفال

جلسه چهاردهم: تفخیم و ترقیق

 



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩٢/٧/٢۸ | ٤:٥٦ ‎ب.ظ | نویسنده : محمود - میم | نظرات ()

 

چهره ای تابناک بر جبین خاندان ابوطالب

در میان جوانان برومند «بنى‏هاشم‏» مسلم، فرزند عقیل یکى از چهره‏هاى تابناک و شخصیت هاى بارز، به شمار مى‏رفت. «عقیل‏» برادر حضرت على علیه السلام و دومین فرزند ابوطالب بود. در ترسیم زیر رابطه نسبى مسلم، آشکارتر است:

ابوطالب: - طالب - عقیل - مسلم - جعفر - على - حسین بن على .

مسلم‏بن عقیل، برادرزاده امیرالمۆمنین علیه السلام و پسر عموى حسین ‏بن على علیه السلام بود. دودمانى که مسلم در آن رشد یافت، دودمان علم و فضیلت و شرف بود و خاندانى که شخصیت انسانى و اسلامى مسلم در آن شکل گرفت، بهترین زمینه را براى تربیت و تکامل معنوى و حماسى مسلم فراهم کرد.



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩٢/٧/٢٥ | ۱۱:٤۳ ‎ب.ظ | نویسنده : محمود - میم | نظرات ()

 

در سال نهم هجرت، رسول خدا صلی الله علیه و آله به تبوک لشکر کشید، چون این مانور نظامی طول می‎کشید و آن حضرت تا مرزهای شام از مرکز حکومت دور می‎شد؛ لازم بود مردی توانا در مدینه جانشین آن حضرت شود تا مرکز حکومت کاملاً در امان باشد، بدین جهت صلاح دید که علی بن ابیطالب علیه السلام را در مدینه جانشین خود قرار دهد.

پس از حرکت رسول خدا منافقین در شهر شایع کردند که پیامبر نسبت به علی بن ابیطالب علیه‎السلام قهر کرده و بی مِهر شده است، به دلیل آن که او را با خود نمی‎برد.

این سخن بر آن حضرت سخت گران آمد، لذا در راه تبوک خودش را به پیامبر اکرم رسانید و عرض کرد:

یا رسول الله مردم چنین شایع کرده‎اند!

حضرت رسول اکرم فرمود:

" انتَ مِنّی بمنزلةِ هارونَ مِن موسی، الاّ اَنّهُ لا نبیّ بَعدی. (1)

«تو نسبت به من مانند هارون هستی نسبت به موسی، جز آن که بعد از من پیامبری نمی‎آید.»

یعنی: ماندن تو در مدینه برای آنست که:

موسی علیه السلام وقتی به میقات پروردگار می‎رفت، برادرش هارون را در جای خود گذاشت:

و قال موسی لاخیه هارون اخلفنی فی قومی و اصلح و لا تتّبع سبیل المفسدین. (2)

"و موسی به برادرش هارون گفت: در امت من جانشین من باش، و به اصلاح و پاکسازی همت کن و از راه انحرافی فاسدان اطاعت نکن."

 

پی‎نوشت‎ها:

1- معانی الاخبار، ص 74، از جابر بن عبدالله و سعد بن ابی وقّاص نقل کرد / مناقب آل ابی طالب، ج 3، ص 16/ صحیح بخاری، ج 5، ص 24، «باب مناقب علی علیه السلام»/ صحیح مسلم، ج 2، ص 360، «باب فضائل علی علیه السلام» / الغدیر، ج 3، ص 199.

2- سوره اعراف، آیه 142.

 

منبع:

امام علی علیه السلام و مسائل سیاسی، محمد دشتی، ج 9 .

 

 

 


تاريخ : ۱۳٩٢/٧/٢٥ | ۱۱:٢٢ ‎ب.ظ | نویسنده : محمود - میم | نظرات ()
  1. تو، ای خویشاوند خدا، مسجود فرشته ها، انسان، انیس خداوند، تاریخ تو را مسخ کرده است. زندگی از تو یک جانور ساخته است. ای که با خدا پیمان بستی که تنها پرستنده ی او باشی و عاصی بر هر که جز او، اکنون پرستنده ی طاغوتی، بنده ی بت! آنچه خود تراشیده ای!
  2. پرستنده و پرستار خداوندان زمین و نه خدای جهان، خدای مردم، خدای خویش، ای ظلوم! ای جهول! ای در سودای عمر، زیانکار! قربانی جور و جهل و خسران و بندگی و ذلت و احتیاج، پایمال ترس ها و طمع ها! ای که زندگی، جامعه و تاریخ تو را گرگ کرده است، یا روباه یا موش و یا میش! از قصرهای قدرت، گنجینه های ثروت و معبد های ضرار و ذلت و از این گله ی اغنامی که چوپانش گرگ است، بگریز، نیت فرار کن، خانه ی خدا را، خانه ی مردم را حج کن..”

 

 


ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩٢/٧/٢٥ | ۱۱:٠٩ ‎ب.ظ | نویسنده : محمود - میم | نظرات ()

با مراجعه به این صفحه مقدمات روخوانی را که در پنج سال گذشته آموزش دیده اید مرور کنید و نقاط ضعف خود را بر طرف نمایید.

 http://www.telavat.com/ShowObject.aspx?id=20950



تاريخ : ۱۳٩٢/٧/٧ | ٦:۳۸ ‎ب.ظ | نویسنده : محمود - میم | نظرات ()

فصاحت

v دارای دو معناست:

1.   لغوی: در لغت دارای معانی گوناگونی است که از جمله این معانی ظهور و بیان به معنای آشکار و گویا و واضح شدن است.

مثال:فصح الصبح(صبح آشکار شد)، فصح الأعجمی(کلام فرد اعجمی واضح شد)...

2.   اصطلاحی: عبارت است از بیان کردن مقصود با الفاظی روشن و روان که معنای آن ها زود فهمیده می شود و به خاطر زیبایی معمولاً مورد استعمال نویسندگان و شعرا قرار می گیرند.

 

بلاغت

v    دو معنا دارد:

1.   لغوی: وصول (دست یافتن) و انتهاء(رسیدن).

2.   اصطلاحی: دارای دو بخش متکلم و کلام است.به عبارت دیگر ما کلام بلیغ و متکلم بلیغ داریم اما کلمه بلیغ نداریم؛ زیرا بلاغت مربوط به معنا و مقصود کاملی است که از متکلم صادر می گردد (هدف بلاغت تأثیر گذاری در مخاطب است و این تأثیر گذاری با کلام صورت میگیرد) و این رسالت از لفظ مفرد ساخته نیست. ضمناً در کلام عرب بلاغت وصف برای کلمه نشده است.



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩٢/٧/۳ | ۳:٤٥ ‎ب.ظ | نویسنده : محمود - میم | نظرات ()


تاريخ : ۱۳٩٢/٧/۱ | ٦:٤۳ ‎ب.ظ | نویسنده : محمود - میم | نظرات ()

آیا می دانید فرق فصاحت با بلاغت چیست؟

فصیح و بلیغ یعنی چه؟

روزهای آینده همراه ما باشید........



تاريخ : ۱۳٩٢/٧/۱ | ٦:۳۸ ‎ب.ظ | نویسنده : محمود - میم | نظرات ()
  • وبلاگ شخصی